marți, 9 iunie 2009

Promovez lectura! (III)



Aceasta mini-campanie continua. Ma bucur tare mult ca cele doua articole postate pana acum au starnit o reactie din partea voastra, vizibila prin comentarii. Va multumesc pentru incurajare, idei, impresii si sper sa va fie de folos recomandarile, recenziile, prezentarile mele referitoare la lectura. In curand voi posta si o lista de carti pe care le-am citit, pe care vi le recomand si pe care sper sa le cititi (multumesc si pentru aceasta idee).
Pentru azi v-am pregatit din nou o frantura de teorie despre lectura si o recomandare, iar in cazul care sunteti curiosi de ce in articolul trecut am vorbit de scris, va invit sa cititi ceea ce scriu eu in categoria "seism caligrafic" sau "cuvinte".


Lectura – fapt si act

Putem pune în discuţie existenţa unei lecturi care nu depăşeşte condiţia de „fapt”, fiind vorba de o lectură superficială ce nu vizează o interacţiune a lectorului cu textul, oprindu-se la funcţia de informare, insuficientă în cazul literaturii aşa cum sustinea şi Perpessicius : „Adevăratul cititor, la fel cu adevăratul drumeţ, e acela care citeşte de dragul de a citi, care-şi face din satisfacţiile ce-i procură lectura deprinderi superioare şi care nu oboseşte niciodată.” Trecând de această fază şi avansând spre treapta de conlucrare a naratarului cu scriitorul sau naratorul, lectura devine „act”. În acest moment, ea presupune desprinderea de realitate şi pătrunderea într-o lume în care relativitatea nu reprezintă nesiguranţă, ci posibilităţi infinite, textul raportându-se la convingerile şi concepţiile atât de diverse ale cititorilor şi nu la realitate. Lectorul deţine, astfel, un rol activ, este ancorat în text, prin intermediul său închegându-se înţelesul, semnificaţia, mesajul textului. Receptarea textului literar reprezintă un proces de interacţiune dinamică între cel ce citeşte şi ceea ce este citit, astfel încât, în relaţia text-cititor se creeaza un spaţiu în care perspectivele prezentate de un autor sau narator sunt receptate şi filtrate de lector.


Recomandare:

Tocmai am terminat de citit "Conditia umana" a lui Andre Malraux. O carte care intr-adevar isi justifica titlul. O carte despre moarte, despre viata, despre demnitate, despre sacrificiu, despre idealuri, despre iubire, despre ambitie, despre istorie... toate analizate din diferite perspective, in diferite si diverse situatii. O carte despre om, despre omenire, despre umanitate.
"Conditia umana" e pentru mine una din acele carti care iti atrag atentia initial, te dezamagesc in timpul lecturii si iti depasesc toate asteptarile cand reusesti sa intelegi ce ai citit de fapt. Necesita rabdare (cel putin pentru cei care nu sunt pasionati de istorie, de strategii, de comunism) si dorinta, intentia si capacitatea de a trece dincolo de actiune, pentru a descoperii esenta textului si in consecinta complexitatea lui.
In ceea ce priveste tehnica narativa, doar cuvinte de lauda. Romanul e complex si din acest punct de vedere si cand spun asta ma refer la : anticipatie, retrospectie, introspectie, conflicte exterioare si interioare, analiza psihologica, detalii semnificative, suprapunere de planuri, paralelism, mai multe fire narative care se tes intr-un ansamblu foarte bine inchegat. Suspans, drama, poveste si filosofie, integrate perfect unele in altele. Pentru mine Malraux este un foarte bun regizor. Nu am reusit sa'mi imaginez concret niciun personaj, dar am vizualizat scene intregi, statice sau in miscare, si mai mult acele imagini mi-au transmis stari. Apoi succesiunea episoadelor, secventelor printr-o raportare explicita la timp, surprinzand actiunile diferitelor personaje, in spatii diferite, in momente simultane sau sucesive. Personajele... nu multe pentru amploarea actiunii si pentru intinderea romanului, dar multe prin rolul fiecaruia; as spune: o mana de personaje, toate (mai devreme sau mai tarziu) principale.
Asadar o carte complexa: prin esenta ei, prin actiunea ce realizeaza o pagina din culisele istoriei, cu valoare informationala, prin constructie.
Ea incheie trilogia asiatica a lui Malraux, dupa "Cuceritorii" si "Calea regala" si a fost distins cu Premiul Goncourt in 1933.
Sper ca nu am avut prea multa indrazneala. Recunosc ca opiniile mele nu sunt cele mai avizate, dar sunt cu siguranta sincere si dornice sa va stimuleze la lectura.

Spor la citit!

67 de comentarii:

Admin Tamada.ro spunea...

Ati castigat premiul juriului la etapa precedenta (carti in valoare de 100 Ron). V-am trimis si un mail. Va rugam sa ne contactati si sa ne oferiti adresa de livrare, numele complet, lista cartilor dorite si un numar de telefon. Mail : office@tamada.ro

Multumim.

Adrian Lepadatu
Admin Tamada.ro

casu spunea...

Felicitari>:D<

stefan spunea...

am citit si comentariile de la celelalte doua postari si vreau si eu lista aia cu cartile citite de tine. n-am auzit pana acum de malraux dar cartea asta suna foarte bine:dsper sa raman cu o impresie la fel de buna si dupa ce o s-o citesc. multumesc pentru recomandare:)

casu spunea...

dupa ce trec de perioada asta... sa-mi dai si mei cartea:d

Zbor de fluture spunea...

iuiiii felicitari pt premiu! recomand cu caldura (if not too late) "eseuri de indragostit" de allan de botton. daca e too late, ti-o dau pe a mea sa o citesti:P

sergiu spunea...

conditia umana... suna intradevar a roman foarte complex. se citeste greu?adica...e greu de inteles:-?

lavi spunea...

felicitari pt.premiu>:D<
malraux este cel de-o zis in cartea noastra de istorie ca sec XX va fi religios sau nu va fi deloc?:-?

vavi spunea...

si eu o vreau, dupa ce i-o dai casului:)
apropo..La multi ani, Paula si Sergiu!>:D<>:D<:*:*

Zbor de fluture spunea...

daca nu ma insel (si nu cred, desi nu am citit-o) cartea are cu siguranta tenta filosofica...cel putin numele o sugereaza...

Caro spunea...

ti'am zis vreodata ca te iubesc? >:D<

imiplaceploaia spunea...

1. Felicitari!>:D<
2. Cartea e foarte faina, dupa ce am terminat-o de citit, am visat noaptea, asa cosmar sa nu ai prea des:D, intaresc recomandarea ta:)
3. Sunt mandra de tine:D, felicitari inca odata.

casu spunea...

si eu te iubesc>:D<

verde spunea...

ce carti ti-ai comandat?ca premiu:D
felicitari:*

Paula spunea...

ce iubita suuuunt 8->
Nu mai tin minte tu CAro daca mi-ai zis, probabil pentru ca stiu si fara sa mi-o spui si pentru ca sentimentul e reciproc :)
Sergiu, da stiu:) si eu pe tine si tu pe mine si tot asa>:D<
dar copii, aici e vorba despre lectura, deci?? ce parere aveti?

casu spunea...

ce parere avem... articolul e foarte bun:D continua seria in aceeasi nota exceptionala despre cum trebuie sa citim. de recomandare...am zis ca tre s-o citesc:D

costa spunea...

de la biblioteca ai cartea? sau ti-ai cumparat-o? daca da, de unde? in librarii n-am gasit-o...

Paula spunea...

@Mari: mi-am comandat Istoria Literaturii lui Calinescu, mi se pare ca pt o fililoaga e un "must have" si "fata si reversul/nunta/mitul lui sisif/ omul revoltat/ vara"- Albert Camus
@costa: "Conditia umana" o am de la biblioteca liceului, editura rao si mai mult ca sigur o gasesti si pe net pe undeva

Paula spunea...

imi cer scuze... nu era pt mari raspunsul, ci pt verde; pt mari( imiplaceploaia) e: multumesc!>:D<

fly spunea...

referitor la prima parte - intr-adevar de multe citim doar ca sa ne laudam ca am citit si nu ramanem cu mai nimic; cred ca, de fapt, ar trebui sa fie promovata lectura cu folos, lectura ca act cum o numeai tu... desi deloc e bun si faptul de a citi

stefan spunea...

eu inca astept o lista de recomandari:)

Anonim spunea...

nu pare tocmai usor de citit cartea, dar suna a lectura care merita facuta

casu spunea...

ziceai ca face parte dintr-o trilogie... le-ai citit si pe celelalte doua:-?

casu spunea...

ce se mai aude cu lista aia:-?

Anonim spunea...

nu stiu daca opiniile tale sunt avizate sau nu, dar recenzia suna foarte bine:)

casu spunea...

acum(sau peste o saptamana:p) poti sa-mi imprumuti cartea:D

paul spunea...

si care e, deci, conditia umana in societatea actuala? care a fost conditia umana dintotdeauna? omul-condamnat la libertate sau privat de libertate?

casu spunea...

in toiul pregatirilor pentru bacu' la romana, descrierea pe care ai facut-o si perspectiva filosofica a lui malraux ma duce cu gandul la blaga... si lui i-o trebuit sa amestece poezia cu filosofia:P

sunshine spunea...

da, e adevarat e o carte destul de greu de citit, dar merita, e chiar faina.

Paula spunea...

@ paul: ti-ar raspunde printr-un citat din carte : " se intampla foarte rar ca un om sa poata suporta propria conditie umana"

casu spunea...

omul nu e nici condamnat la libertate nici privat de ea... omul e liber. si atat!

costa spunea...

conceptul de libertate e inteles total gresit de majoritatea populatiei Terrei de unde rezulta dilema pe care a pus-o paul.

rainbow spunea...

nu stiu daca e inteles "total gresit" nu stiu daca exista un mod corect de a intelege libertatea tocmai pentru ca e o chestie abstracta... daca te referi la a intelege libertatea ca "fac ce vreau" iti dau dreptate ca multi o percep asa

casu spunea...

conditia umana e influentata de contextul istoric ...dar mai ales de ceea ce crede el

sergiu spunea...

"lbertaea sta in cunoasterea adevarului suprem"

casu spunea...

"Si veti cunoaste adevarul iar adevarul va va face liberi."(Ioan 8,32)

costa spunea...

tocmai... cei mai multi fac ce vor pentru ca, zic ei, sunt "liberi".

stefan spunea...

conditia umana ne-o facem noi, fiecare... fie ca acceptam sa traim cum ne dicteaza altii, fie incercam sa schimbam ce nu ne place

alin spunea...

felicitari pentru premiu, felicitari pentru articol si felicitari pentru faptul ca promovezi lectura:)

casu spunea...

acuma nu mai stiu cu care carte sa incep:P

cristi spunea...

"Nu zeii au făcut muzica, ci muzica a făcut zeii." citat din malraux

sergiu spunea...

*libertatea ... imi cer scuze pentru greselile de scriere:D

Lavi Brege spunea...

Felicitari, Paula! Nu stiam ca poti sa scrii atat de frumos. Esti foarte talentata! Si m-ai facut foarte curioasa, sper sa am timp dupa ce termin cu BAC-ul sa citesc si eu "Conditia umana", m-ai facut extrem de curioasa. Multumesc de recomandare!

casu spunea...

lavi... citeste si lista de recomandari sa vezi si mai multe carti care merita citite;)

vlad spunea...

Libertatea este posibilitatea de a alege binele. asta e rezolvarea dilemei

paul spunea...

"Esenta omului este libertatea de a alege. Omul este condamnat sa fie liber, isi alege libertatea, esenta, si-n aceasta consta maretia, disperarea si nelinistea lui." (Sartre) astfel, dilema mea nu e rezolvata

Anonim spunea...

cum zicea si rainbow, conceptul de libertate e abstract... asa ca se pot cita sute de filosofi si e foarte probabil ca toti acestia sa nu aiba definitia corecta a libertatii... intrebarea e ce intelegem fiecare prin libertate si in ce masura o exercitam

casu spunea...

as prefera sa-mi pice la bac o tema de asta de dezbatere la subiectu 3:D

casu spunea...

da' a fi bine si morometii...sau iona:P

un copil aiurit spunea...

mult succes la BAC , casu!

un copil aiurit spunea...

poate iti da un citat de'asta la subiectul 2

casu spunea...

si al subiectu 2 ar fi ok;)

Anonim spunea...

multumesc frumos pentru recomandare:)imi place cum scrii

casu spunea...

Paula, pune o imagine cu cartea la postare;)

paul spunea...

dupa ce o sa citesc cartea o sa vad care e conditia umana si o sa ma lamuresc potae si in legatura cu dilema

casu spunea...

imi place mai mult aia portocalie... ca pe aialalta nu prea inteleg ce e:P

casu spunea...

premiul goncourt in 33'... asa veche e cartea?!

casu spunea...

inca un pic si trece bacu la romana:D si pot sa ma apuc de conditia umana;)

Anonim spunea...

pe aia roz ii un om si niste gloante, banuiesc

Anonim spunea...

gata bacu la romanaaaa!!!! gata juma' de bac:D

casu spunea...

da... gata! o trecut:D si cel mai important, o trecut bine:) am scapat in sfarsit de romana:P

casu spunea...

cea mai mare probabilitate sa ne pice o avea "ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi"... bien ca am stut-o:d. iar poezia de blaga... o fost bine:D

paul spunea...

si te-ai descurcat? ai stiut? cat iei:D?

costa spunea...

gloante:-? foarte tare asa

casu spunea...

peste 9 lejer:D sper:P

dan spunea...

si mie mi se pare destul de ok cartea... intr-adevar au fost unele pasaje care m-au lasat fara replica, in sensul ca "bun,ce-i cu asta?" da e chiar de recomandat cartea;)

Anonim spunea...

Felicitari:D Nu numai pentru ca ai castigat, ci pentru ca citesti asemenea carti:)) Te invidiez:"> ...avand in vedere ca eu raman la legislatie o vreme. Da dup'aia o sa am nevoie de o lista de carti recomandate de tine:D
>:D<

Caro spunea...

stii ce o sa te rog?..sa imi povestesti(adica cu gurita..nu cu literele) despre multe multe carti cand termin cu tot taraboiul asta..si sa iti spun si eu la randu'mi cum imi doresc din tot sufletul sa citesc multe carti care ma asteapta si de care nu m'am putut atinge, pentru ca am avut altele de invatat. Da o sa treaca bacu' si admiterea si toate..si o sa redevin acea Caro cititoare:)